Noin 40 opiskelijaa, opettajaa ja muuta aiheesta kiinnostunutta kokoontui Kamu-pajaseminaariin testaamaan maahanmuuttajien kotoutumista tukevia pelejä. Peleissä esimerkiksi tutustutaan suomalaiseen aikakäsitykseen, ideoidaan uutta harrastusta ja opitaan tuntemaan Helsinkiä paremmin. Lehtorit Marja Kannelsuo ja Jouni Piekkari ohjasivat pelien kehittämistä Metropolian innovaatio-opinnoissa kevään 2013 aikana.
Jos opetuksellisen tietokonepelin ruudussa hyppii vihreä sammakko, mahtaako ADHD-diagnoosin saanut opiskelija kyetä käyttämään sitä vai viekö sammakko huomion muualle? Miten lautapelin avulla voi opettaa aikuisryhmälle suomea niin, ettei se tunnu lapselliselta ja että erilaiset lähtötasot otetaan huomioon?
Kamu-pajaseminaarissa osallistujat tutustuivat yhden lauantaipäivän ajan toiminnallisiin lautapeleihin ja kaupunkiseikkailupeliin. He antoivat palautetta ja ideoita, miten pelit toimisivat mahdollisimman hyvin erilaisille kohderyhmille. Kamu-hankkeen tavoitteena on kehittää pelejä, joita voivat pelata kaikki mahdollisista oppimisvaikeuksista tai erilaisista kielitaitotasoista huolimatta.
”Opiskelijoille on tullut hienoja peli-ideoita. Jotkut niistä, esimerkiksi Mieltymysmittari, ovat jo ihan valmiita tuotteistettavaksi,” kehuu lehtori Jouni Piekkari. Syksyn 2014 aikana pelejä testataan Kamu-toimintaan osallistuvien Metropolian ja Keskuspuiston opiskelijoiden kanssa. Sitten niistä kirjoitetaan yksityiskohtaiset kuvaukset Kamu-hankkeen nettisivuille.
Seuraava kaikille avoin Kamu-pajaseminaari järjestetään 28.11.2013 alkaen klo 13.